stress van je eind examen? Nergens voor nodig met examen Yoga

Eind examen Yoga

ExamenYoga bij Zandstra en van der Meer

7 weekse cursus (examen) stress te lijf.
Direct toepasbaar en bevat geen huiswerk. Kortom je gaat met meer zelfvertrouwen en ontspanning je examen tegemoet.

in de cursus leer je :

– spanningen sneller herkennen
– hoe met spanning om te gaan
– handvatten om rust te hervatten bij acute stress
– concentratie-technieken
– hulpmiddelen om effectiever te studeren
– meer vrije tijd
– ontspanning
– beter slapen, ook tijdens stressvolle periodes

Leren via Bewegen, Ontspannen en Ademhaling.

Start: 5 november en 28 januari 2020
Dag en tijd : Dinsdag van 16:45 tot 17:45
Prijs: €. 85,- ( 7 lessen )

Inhaal of extra losse lessen zijn op :
31 maart

7 ,14,21,28, april

Meer informatie :
Info@zandstraenvandermeer.nl 0517-384508

Core Stability en lenigheid voor Wielrenners

Core Stability en Lenigheid voor Wielrenners NIEUWE TRAINING

  • Wil je als wielrenner deze winter aan je fitheid werken voor het nieuwe seizoen?
  • Ben je ook zo stijf in je rug als je van je fiets stapt?
  • Wil je beter kunnen fietsen zonder pijn?

Zandstra en Van der Meer Sport komt met een nieuw trainingsconcept, speciaal voor wielrenners en sportieve fietsers.Waar veel wielrenners de winter doorbrengen op de Spinning bike of gewoonweg in het krachthonk , pakt Zandstra & Van der Meer dat anders aan. De training is gericht op de combinatie van Rompstabiliteit (Core Stability) en Lenigheid.

Wielrennen is in de basis een sport waarbij je vrij eenzijdig beweegt. Het is een zogenaamde cyclische sport, dat wil zeggen dat er een vast terugkerend herhalend patroon in zit met een gelijkmatig ritme. Wanneer een sporter langdurig eenzijdig traint zullen er in het lichaam geleidelijk aan diverse aanpassingen ontstaan. Veelal zijn deze aanpassing in eerste instantie goed, echter, eenmaal ‘verkeerd’ begonnen levert vaak op termijn onwenselijke aanpassingen op. In de praktijk zien we vaak lichamelijke klachten die hieruit voortvloeien. Vaak gaat het om onvoldoende lenigheid (=beweeglijkheid) en een verminderde stabiliteit.

Lenigheid (beweeglijkheid
Lenigheid is de mate van flexibiliteit of mobiliteit van het lichaam. Dit zijn niet alleen de spieren maar is het geheel van gewrichten, kapsels, banden, pezen en spieren. Om lenigheid te verbeteren dient men dus aan al deze componenten te werken. Wielrenners zijn erg gericht op het stretchen van de benen. Bovenbenen, hamstrings en kuiten. Bij het stretchen van de spieren worden vaak de argumenten gebruikt dat het ‘ de spieren weer langer maakt’, ‘de doorbloeding verbeterd’ en ‘voorkomt blessures’. Uit de wetenschap is inmiddels wel gebleken dat geen van deze effecten optreedt bij stretching. Het enige effect wat is aangetoond is dat stretching de spanning uit de spier haalt, wat een ander gevoel geeft.
Lenigheid is dus veel meer dan alleen maar spieren stretchen.

Wil je leniger worden dan zul je aandacht moeten geven aan het hele lichaam. Flexibiliteit van de rug, nek, schouders en bekken staan hier centraal. Uitgegaan van het feit dat we grotendeels uit water bestaan mag je er vanuit gaan dat ook alles vervormbaar is! Bij het verbeteren van de beweeglijkheid is gebleken dat vormen van Yin Yoga zeer effectief zijn.
Een grotere flexibiliteit zal bijdragen een efficiëntere zithouding met een gunstigere krachtsoverbrenging naar de pedalen.

Core Stability (rompstabiliteit)
Naast lenigheid is het essentieel om een goede rompstabiliteit te hebben. Wat heb je immers aan lenigheid als je niet stabiel bent?
Bij onvoldoende rompstabiliteit zal het lichaam gaan compenseren ergens anders in de keten. Op zich niet erg, echter wanneer het compenseren overgaat in overcompenseren dan komen er vaak problemen om de hoek. Dit zijn vaak klachten van de knieën, hamstrings- en liesklachten maar ook zeker rug- en nekklachten.

Door het trainen van je core kun je werken aan het optimaliseren van je lichaamshouding op de fiets. Als de voorwaarde qua lenigheid aanwezig is dan zorgt de rompstabiliteit voor de handhaving van deze houding. Als de stabiliteit geborgd is dan ben je in staat om ‘rustiger’ op de fiets te blijven zitten waardoor je geen onnodige energie verliest. Daarnaast blijft de krachtsoverbrenging optimaal en werkt dit juist wèl blessure preventief.

Core stability is het meest effectief wanneer je dit combineert met coördinatie en balansoefeningen. Coördinatie en balanstraining heeft een bewezen positief effect op het zenuwstelsel.

De training
De training duurt 1 uur en zal worden aangeboden in een combinatievorm van beiden gedurende een looptijd van 3 maanden. Na die 3 maanden kan er uiteraard altijd gekozen worden om het voort te zetten in dezelfde vorm totdat de buitentraining weer gaan beginnen. Veel variatie zal er toe leiden dat er een veelzijdige prikkel wordt gegeven aan het hele lichaam.
De trainingen gaan beginnen in oktober op dinsdagavond 18:30 uur.

Tegen een kleine meerprijs is het pakket uit te breiden met sportmassage en/of magnesium behandelingen of supplementen.

Aanmelden :
mark@zandstraenvandermeer.nl
0517-384508
Start 29 oktober om 18.30
3 maanden €90,-
Trainers: René Zandstra ( fysio)en Mark Hartman ( trainer)

fietsen zonder pijn met deze nieuwe training

Fietsen zonder pijn?

Core Stability en Lenigheid voor Wielrenners | NIEUWE TRAINING

 Wil je als Wielrenner deze winter aan je fitheid werken voor het nieuwe seizoen?
Ben je ook zo stijf in je rug als je van je fiets stapt?
 Wil je beter kunnen fietsen zonder pijn?

Aanmelden :
mark@zandstraenvandermeer.nl
0517-384508
Start 29 oktober om 18.30
3 maanden €90,-
Trainers: René Zandstra ( fysio) en Mark Hartman ( trainer)

Zandstra en Van der Meer Sport komt met een nieuw trainingsconcept, speciaal voor wielrenners en sportieve fietsers. Waar veel wielrenners de winter doorbrengen op de Spinning bike of gewoonweg in het krachthonk om zoveel mogelijk kilo’s weg te duwen, pakt Zandstra & Van der Meer dat anders aan. De training is gericht op de combinatie van Rompstabiliteit (Core Stability) en Lenigheid.

Wielrennen is in de basis een sport waarbij je vrij eenzijdig beweegt. Het is een zogenaamde cyclische sport, dat wil zeggen dat er een vast terugkerend herhalend patroon in zit met een gelijkmatig ritme. Wanneer een sporter langdurig eenzijdig traint zullen er in het lichaam geleidelijk aan diverse aanpassingen ontstaan. Veelal zijn deze aanpassing in eerste instantie goed, echter, eenmaal ‘verkeerd’ begonnen levert vaak op termijn onwenselijke aanpassingen op. In de praktijk zien we vaak lichamelijke klachten die hieruit voortvloeien. Vaak gaat het om onvoldoende lenigheid (=beweeglijkheid) en een verminderde stabiliteit.

Lenigheid (beweeglijkheid

Lenigheid is de mate van flexibiliteit of mobiliteit van het lichaam. Dit zijn niet alleen de spieren maar is het geheel van gewrichten, kapsels, banden, pezen en spieren. Om lenigheid te verbeteren dient men dus aan al deze componenten te werken. Wielrenners zijn erg gericht op het stretchen van de benen. Bovenbenen, hamstrings en kuiten. Bij het stretchen van de spieren worden vaak de argumenten gebruikt dat het ‘ de spieren weer langer maakt’, ‘de doorbloeding verbeterd’ en ‘voorkomt blessures’. Uit de wetenschap is inmiddels wel gebleken dat geen van deze effecten optreedt bij stretching. Het enige effect wat is aangetoond is dat stretching de spanning uit de spier haalt, wat een ander gevoel geeft.
Lenigheid is dus veel meer dan alleen maar spieren stretchen.

Wil je leniger worden dan zul je aandacht moeten geven aan het hele lichaam. Flexibiliteit van de rug, nek, schouders en bekken staan hier centraal. Uitgegaan van het feit dat we grotendeels uit water bestaan mag je er vanuit gaan dat ook alles vervormbaar is! Bij het verbeteren van de beweeglijkheid is gebleken dat vormen van Yin Yoga zeer effectief zijn.
Een grotere flexibiliteit zal bijdragen een efficiëntere zithouding met een gunstigere krachtsoverbrenging naar de pedalen.

Core Stability (rompstabiliteit)

Naast lenigheid is het essentieel om een goede rompstabiliteit te hebben. Wat heb je immers aan lenigheid als je niet stabiel bent?
Bij onvoldoende rompstabiliteit zal het lichaam gaan compenseren ergens anders in de keten. Op zich niet erg, echter wanneer het compenseren overgaat in overcompenseren dan komen er vaak problemen om de hoek. Dit zijn vaak klachten van de knieën, hamstrings- en liesklachten maar ook zeker rug- en nekklachten.
Door het trainen van je core kun je werken aan het optimaliseren van je lichaamshouding op de fiets. Als de voorwaarde qua lenigheid aanwezig is dan zorgt de rompstabiliteit voor de handhaving van deze houding. Als de stabiliteit geborgd is dan ben je in staat om ‘rustiger’ op de fiets te blijven zitten waardoor je geen onnodige energie verliest. Daarnaast blijft de krachtsoverbrenging optimaal en werkt dit juist wèl blessure preventief.

Core stability is het meest effectief wanneer je dit combineert met coördinatie en balansoefeningen. Coördinatie en balanstraining heeft een bewezen positief effect op het zenuwstelsel.

De training

De training duurt 1 uur en zal worden aangeboden in een combinatievorm van beiden gedurende een looptijd van 3 maanden. Na die 3 maanden kan er uiteraard altijd gekozen worden om het voort te zetten in dezelfde vorm totdat de buitentraining weer gaan beginnen. Veel variatie zal er toe leiden dat er een veelzijdige prikkel wordt gegeven aan het hele lichaam.
De trainingen gaan beginnen in oktober op dinsdagavond 18:30 uur.
De investering  voor 3 maanden training bedraagt 90 euro

Tegen een kleine meerprijs is het pakket uit te breiden met sportmassage en/of magnesium behandelingen of supplementen.
aanmelden : mark@zandstraenvandermeer.nl of 0517-384508 voor extra informatie

Wat is Yin Yoga?

Wat is Yin Yoga, wat heb je er aan en waarom is dit zo geschikt voor jong en oud?

Yin Yoga is mateloos populair geworden in de afgelopen jaren. En dat is niet zonder reden. Deze vorm van Yoga is namelijk door jong en oud te beoefenen. Zelfs als je blessures hebt of weer in vorm wilt komen is dit zeer geschikt. Yin Yoga is namelijk een langzame vorm van yoga. Je richt hierbij op het versterken en versoepelen van je bindweefsel en gewrichten.

Yin Yoga les is in 1980 ontstaan en gebaseerd op oude Japanse geschriften over acupunctuur en energiebanen. Bij de meeste sporten zul je merken dat je vooral spieren en gewrichten aan- en ontspant. Bij Yin Yoga is het juist de bedoeling zoveel mogelijk spieren los te laten.

Zit je veel? Yin Yoga is perfect voor jou…

Zeker wanneer je een zittend beroep hebt is deze vorm van Yoga les een verademing voor je lijf. Als je veel zit zijn je spieren in je bekken en rug constant belast. Ze moeten dus hard werken om jou rechtop te houden. Daardoor worden je spieren korter. Bij Yin Yoga ontdek je juist hoe je deze spieren los laat. Hierdoor komen je spieren tot ontspanning en dat ga je voelen.

Zelfs de meest sceptische beginners waren na een paar lessen overtuigd van de voordelen. Je lichaam voelt helemaal ontspannen na een yin yoga les. Zeker als je merkt dat je spieren stijf zijn is het een kleine moeite om thuis of op het werk even een aantal Yoga oefeningen te doen. Je zult al snel verlichting merken.

Het fijne van dit alles is dat je niet hoeft te zweten, te rennen, te springen of andere toeren uit te halen. In onze yoga zaal lig je ontspannen op een matje en volg je de aanwijzingen van de Yoga leraar. Vervolgens ga je met verschillende oefeningen je spieren lekker los maken. Door de poses langere tijd vast te houden heb je de tijd om je lichaam te voelen. Wat wil het je vertellen? Waar voel je de pijn? Je gaat de spierspanning in de diepste lagen ervaren én leren los te laten.

Door te spieren te ontspannen komt er druk op de hardere stugge weefsels in het lichaam. Met deze oefeningen verbeter je de doorbloeding. Daardoor verbeterd de conditie van die delen en neemt de kracht en mobiliteit van de gewrichten toe waardoor de spieren ook beter kunnen werken.

Is Yoga geschikt voor mij?

Yin Yoga is geschikt voor jong en oud. Zeker als je wat ouder wordt en je bindweefsel stijver wordt is dit een fijne manier om dat te veranderen zonder je lichaam verder te belasten. Bij Yin Yoga houdt je de poses langer vast en ga je echt voelen wat je voelt. Dat klinkt zweverig, maar dat is het niet. Als je het doet dan merk je direct wat we hiermee bedoelen.

Yin Yoga verhoogt de Yin (energie) in je lijf en laat je voelen waar je lichaam vastloopt. Door de rustige poses maak je dit langzaam weer losser. De energie gaat weer stromen en blokkades verdwijnen langzaam maar zeker.

Zoals gezegd, Yin Yoga is geen erg actieve sport. Je doet alle oefeningen zittend of liggend. Juist door niets te doen en de pose vast te houden gebeurt er wat in je lichaam. Daarom is het voor vrijwel iedereen geschikt.

Stress en spanning verdwijnen doordat de les in het teken staat van loslaten en ontspannen. Wanneer je gestrest bent ga je dat al snel merken in je spieren. Die nemen de spanning over. Tijdens de oefeningen leer je die spanning los te laten. Je zult ook merken dat je soms erg moe of slaperig wordt na een les. Dit komt omdat je lichaam eindelijk weer tot rust komt.Dat helpt je ook weer om lekkerder te slapen.

Gun jezelf die ontspanning, maak contact met je lichaam, voel je beter en vooral relaxter. Boek meteen een proefles Yoga wanneer het jou uitkomt…

We hebben bij Zandstra en van der Meer een hele range aan Yoga lessen opgezet. Van examen yoga, bike yoga, kinder yoga en nog veel meer. Waarom? Omdat het zo verschrikkelijk goed werkt. Wij zijn overtuigd, nu jij nog…

Bekijk hier op het lesrooster wanneer de lessen worden gegeven….

de beste zorg tijdens en rondom je zwangerschap

De beste zorg rondom je Zwangerschap

Zorg rondom zwangerschap en bevalling nodig?

Met onze gezamenlijke zwangerschapstraining bûk en Poppe bereiden we je voor op je bevalling en begeleiden we je naar dit proces.

Wanneer je in verwachting bent kan er veel op je afkomen. Met deze zwangerschapscursus bieden we je de mogelijkheid om je zo goed mogelijk voor te bereiden op
je zwangerschap, bevalling en kraamtijd.

Dit doen we door onze krachten en expertise te bundelen met verloskundepraktijk de Tantes, lactatiedeskundigen praktijk Dokkum, GGD fryslan en onze eigen Hester Viëtor.

Op deze manier kunnen we je volledig en op alle vlakken ondersteunen en voorbereiden.

Workshops leefstijl – Gezond Zwanger

In deze workshop geven we je tips en trucs mee over hoe jij jouw zwangerschap zo gezond mogelijk kan starten én houden. Dit doen we samen met een ervaren diëtist.

Borstvoeding

Borstvoeding is de beste voeding voor je baby en je lichaam bereidt zich tijdens de zwangerschap al voor op deze bijzondere periode. Ondanks dat het een natuurlijk proces is, adviseren we je om je hierop voor te bereiden. Ook je partner kan hierin een belangrijke rol spelen. De partner vormt namelijk een belangrijke steunpilaar en is daarmee voor wel 50% bepalend voor het succes van de borstvoeding.

Oefenavonden

Vier actieve oefenavonden, onder begeleiding van een Cesartherapeut (Hester) met aandacht voor ademhalingsoefeningen, bekken- en bekkenbodem therapie, houding en stabiliteit. Dit zijn de meest voorkomende lichamelijke klachten tijdens de zwangerschap. Goed om daar dus extra op te letten.

Bevalling en Kraamtijd

Een voorlichtingsavond die wordt verzorgd door een verloskundige, kraamverzorgster en een Jeugd gezondheids (JGZ) verpleegkundige van GGD Fryslan. Ook hier zijn de partners van harte welkom.

Meer weten of direct aanmelden? Kijk voor extra info op onze zwangerschapspagina

Of volg de Buk en Poppe Facebook pagina om up to date te blijven.

Echografie bij (sport) blessures

Doelgericht behandelen van blessures door een echografie

Iedereen kent de echografie wel van de beroemde zwangerschapsecho. Maar wist je dat we ook bij blessures een echografie kunnen maken? Zo kun je soms snel tot de kern van het probleem komen om zo gerichter te behandelen met bijvoorbeeld fysio– of oefentherapie.

Lees meer

Waarom naar een fysiotherapeut?

Met de kennis en ervaring van een fysiotherapeut helpt hij of zij je bij het verminderen, verhelpen of voorkómen van lichamelijke klachten. In vaktermen wordt dit ook wel het bewegingsapparaat genoemd. René, Piet en Amanda zijn onze fysiotherapeuten en helpen je bij het bereiken van het doel dat je bij de intake bepaald.

Lees meer

Yoga = ont stressen

Even, even, eeeeeeeeven een korte impressie van een Whatsapp chat na één van de vele yoga lessen die we hier geven. Gewoon, omdat het kan en omdat het ons en mijzelf zoveel positieve energie geeft, nieuwe ideeën en leuke sociale contacten met de groepen die hier komen. De naam die we gebruiken is veranderd.

Lees meer

De chaos is mijn structuur

Op een mooie dinsdagochtend in het voorjaar sprak Jelmer Ferwerda met eigenaar Harmet van der Meer over van alles en nog wat. Waar het vooral over ging was de manier waarop Harmet omgaat met chaos en hoe ze dit als Body & Mind Language coach gebruikt in haar één op één gesprekken met de mensen die langskomen en weer gaan. Hoe Harmet dat doet? Lees hieronder het verhaal van Harmet, geschreven door Jelmer.

Lees meer

Echt weer bewegen en leven

De meesten van ons hebben of krijgen een leven dat steeds drukker, leuker en vooral meer energie vraagt dan voorheen. Je werkt 40 uren, of je combineert een functie met een ondernemerschap. Ook de andere kant van de medaille is mogelijk: je bent uit je werk, omdat je een burn-out hebt of omdat het bedrijf waar je voor werkte failliet is gegaan.

Lees meer