Yin Special – thema rug en bekken

Regelmatig last van je rug?

Ben jij 1 van die mensen die regelmatig last heeft van zijn rug? En wil je weten hoe je hier mee om kan gaan? Dan is deze YIN Special met als thema rug en bekken wat voor jouw!

Maar liefst tachtig procent van de mensen krijgt ooit te maken met pijn in de onderrug. Overbelasting of een verkeerde lichaamshouding is vaak de oorzaak.

Eén ondoordachte beweging en plotseling schiet het in je rug. Je kunt geen kant meer op; alleen met de hulp van een ander kun je opstaan en gaan zitten. Dit is spit, een klacht die meestal na enkele dagen overgaat. De meeste gevallen van pijn in de onderrug hebben een minder duidelijke oorzaak. Volgens de website van Nederlandse fysiotherapeuten is negentig procent van de lage rugklachten ‘aspecifiek’, wat wil zeggen dat er geen duidelijke reden voor de pijn is aan te wijzen. Veelgehoorde oorzaken zijn overbelasting door een slechte lichaamshouding, zwaar lichamelijk werk en onvoorbereid gaan sporten. Maar rugpijn kan ook een gevolg zijn van degeneratie, gespannen gewrichtsbanden, een (aangeboren) afwijking van de wervelkolom, gebrek aan beweging of stress. Door stress kun je ongemerkt je lichaamshouding veranderen en op die manier je lichaam te zwaar belasten.

Waarom beoefening van yoga rugpijn vermindert

  • Ten eerste worden door yoga beoefening de rug- en buikspieren versterkt. Beide spiergroepen zijn essentieel voor het correct bewegen van het lichaam en een juiste, rechte lichaamshouding. Door deze spiergroepen te versterken en het bewustzijn en de controle ervan te vergroten, kan rugpijn aanzienlijk verminderen of zelfs voorkomen worden.
  • Ten tweede zorgt yoga beoefening ervoor dat, naast het versterken van de spiergroepen, de spieren ook gestretcht worden en kunnen ontspannen. Mensen met pijn in de onderrug kunnen veel baat hebben bij het stretchen van de spieren, niet alleen die van de rug maar juist van het hele lichaam. Bij het stretchen van de hamstring bijvoorbeeld, wordt de beweging van het bekken verruimd waardoor spanning in de onderrug vermindert.
  • Yoga oefeningen stimuleren de bloeddoorstroming door het lichaam, waardoor voedingsstoffen door het lichaam vervoerd worden en afvalstoffen het lichaam kunnen verlaten. Het resultaat is een betere doorbloeding en dus gezondere spieren en weefsels in de onderrug.
  • Regelmatige beoefening van yoga helpt bij het verbeteren van de lichaamshouding. Een slechte lichaamshouding is een veel voorkomende oorzaak van rugpijn. Het verbeteren van de houding zal de natuurlijke ronding van de ruggengraat herstellen, waardoor spanning en druk op de rug vermindert en dus ook rugpijn aanzienlijk kan verzacht worden.

Tijdens deze les gaan we uitgebreid de focus leggen op de rug en het bekken. We geven uitleg over de anatomie, houding, energetische betekenis en uitleg over de meridianen en chakra’s.

Deze ochtend is een investering voor jezelf en geeft je een andere blik op je klachten.

YIN Special:
7 februari van 9.00-10.30 uur.
Investering: € 20,00.

Aanmelden Yin Special