Last van vermoeidheid overdag? Doe er wat aan

Last van Vermoeidheid?

Veel mensen kampen overdag met vermoeidheid. Overdag moe zijn kan verschillende oorzaken hebben. Slecht slapen is daarvan de meest gehoorde oorzaak. Naast
bewegen en goede voeding, is slapen belangrijk voor een de geest een vitaal lichaam. Wanneer de nachtrust langdurig onderbroken wordt, kan dit op den duur schade brengen aan
onze gezondheid.

Iedereen heeft wel eens een nacht waarin hij of zij slecht slaapt. Dit merk je de volgende dag, je bent wat meer vermoeid dan anders, maar na een goede volgende nacht, ben je wel weer
hersteld. Het ritme van de slaap is erg belangrijk, maar de kwaliteit van slapen bepaalt of er voldoende wordt uitgerust.

Het ontwikkelen van een goed slaapritme begint al vanaf de geboorte. Een baby wisselt korte slaapjes af met kort wakker zijn. Jonge ouders weten als geen ander hoe het voelt
om overdag moe te zijn als de baby de hele nacht om aandacht heeft gevraagd. Het ‘s nachts doorslapen van een baby is voor kersverse ouders een cadeau!

De ouderwetse Rust Reinheid en Regelmaat werkt voor een baby, maar ook voor volwassenen is deze regel goud waard.We leven op dit moment in een drukke en snelle maatschappij.
Vaak nemen we overdag te weinig rustmomenten en dit heeft invloed op ons slaapritme in de nacht.

Er zijn verschillende oorzaken voor slaapproblemen:

Te weinig slaap

Het klinkt als een open deur, maar te weinig slaap geeft slaapproblemen. Het is een fabeltje dat je elke nacht ten minste acht uur onder zeil moet zijn, want iedereen heeft een andere slaapbehoefte. De één is na zes uren slaap al uitgerust, terwijl de ander wel 9 uur slaap kan gebruiken om de volgende dag goed te kunnen functioneren. Slaap je te weinig dan merk je dat overdag: je bent moe en kan je moeilijk concentreren.

Te weinig brandstof

Het licaam heeft brandstof nodig om goed te kunnen functioneren. Als je te weinig eet of onvoldoende gezonde voedingsstoffen binnen krijgt, dan voel je je er niet fitter op. Een gezond voedingspatroon is dus erg belangrijk. Sla het ontbijt niet over, eet voldoende eiwitten en koolhydraten en neem gezonde tussendoortjes om de energie op peil te houden. Beperk het eten van suiker. Suiker (en de daarbij behorende suikerdips) maken je juist moe.

Cafeïne

Een kopje koffie houdt je wakker en alert, maar van een overdosis cafeïne kunnen zelfs koffieleuten moe worden. Het slaapstofje adenosine wordt door cafeïne onderdrukt.
Echter, het lichaam blijft het stofje wel aanmaken. Terwijl de koffie je dus even een boost geeft om wakker te blijven, neemt de hoeveelheid adenosine toe. Wanneer je lever de
cafeïnebarrière heeft ontmanteld, slaat de hoeveelheid opgebouwde adenosine toe en voel je je juist nog vermoeider. Een beetje minder koffie kan het slaapritme dan ook al verbeteren.

Stress

Wanneer we in de rust komen, begint ons onbewust brein te werken en staan we ook in contact met het voelen. Vaak is de nacht juist het moment dat mensen gaan piekeren. Zaken over werk, relaties of geldzaken passeren de revu. Helaas houdt het piekeren en woelen ons uit de slaap. Hierdoor zijn we overdag vermoeid, hebben een slechte concentratie en presteren niet goed op het werk. Door stress kan er dus een negatief patroon ontstaan en raakt het slaapritme volledig in de war.

Gevolgen van slecht slapen

Slaap speelt een belangrijke rol in ons denken en ons leren. Een gebrek aan slaap beschadigt deze cognitieve processen op vele manieren. In de eerste plaats wordt de opmerkzaamheid, alertheid, concentratie, redenatie en probleemoplossend denken beperkt. Dit maakt het ingewikkelder om op een efficiënte wijze te leren. Daarnaast spelen de verschillende slaapcycli gedurende de nacht ook een rol in het bewaren van herinneringen. Wanneer je niet voldoende slaapt, zal je de leermomenten ervaringen van overdag simpelweg niet kunnen onthouden.

Volgens statistieken is er door slaapgebrek tot 90% meer kans op één van de volgende aandoeningen:

• hartziekten
• hartaanval
• hartfalen
• onregelmatige hartslag
• hoge bloeddruk
• hersenbloeding
• diabetes

Na verloop van tijd kan slaaptekort bijdragen aan symptomen van depressie. Volgens een enquête uit 2005, gehouden in de Verenigde Staten, bleek dat mensen met een diagnose van depressie of angst in veel gevallen minder sliepen van zes uur per nacht. De meest voorkomende vorm van slaapstoornis is insomnia oftewel slapeloosheid. Deze aandoening heeft een sterke koppeling met depressie.

Toename van lichaamsgewicht door slecht slapen

Een gebrek aan slaap lijkt gekoppeld te zijn aan een toename van het hongergevoel en de eetlust en wellicht ook aan overgewicht. Het stofje ghreline stimuleer het hongergevoel en
leptine stimuleert het verzadigd gevoel naar de hersenen. Hierdoor wordt de eetlust onderdrukt.Een kort slaapduur wordt in verband gebracht met een verminderde
aanmaak van leptine en een verhoging van ghreline in het lichaam.

Slaaptekort lijkt niet alleen de eetlust te laten toenemen, het stimuleert ook de behoefte naar vette en koolhydraatrijke voeding. Wanneer er problemen zijn met slapen, is eht verstandig om dit
bespreken met de huisarts.Helaas wordt er nog steeds te vaak slaapmedicatie voorgeschreven. Dit lost het probleem niet op. Om de kwaliteit van slaap te verbeteren is een gezonde lifestyle belangrijk: voldoende ontspanning, sport en gezonde voeding.

Slaap je slecht? Er bestaat ook Slaapoefentherapie.

Deze therapie wordt gegeven door speciaal opgeleide slaapoefentherapeuten. Tijdens deze praktische sessies wordt er geoefend en krijgt de cliënt cognitieve therapie.

Vanaf december is Slaapoefentherapie ook mogelijk bij Zandstra en van der Meer.

Op zaterdag 2 november organiseert Zandstra en van der Meer samen met Hilly Jellema (supplement specialist) en Corrie van der Voort (orthomoloculair therapeut) een workshop over
vermoeidheid en voeding.

Harmet van der Meer zal starten met een mindfull- sessie, Corrie zal de ins en outs vertellen over de relatie van voeding en vermoeidheid en Hilly legt uit welke supplementen er ondersteunend gebruikt kunnen worden (het gebruik van supplementen dient namelijk wel met goed advies genomen te worden).

Tijdens de pauze staat er een gezonde versnapering klaar; voedsel met energie!

De workshop wordt afgesloten met een Yin Yoga les. Yin Yoga helpt om het zelfherstellend vermogen van het lichaam te stimuleren en het helpt om opgelopen schade door slaapgebrek te
herstellen. En is te volgen voor iedereen die interesse heeft in dit onderwerp.(de Yin yoga lessen worden indien nodig aangepast, zodat iedereen mee kan doen).

Workshop:
2 november van 9.00-13,00 uur.
Investering: 65 euro, dit is inclusief thee en lunch.

Opgave via
www.zandstraenvandermeer.nl/ lesrooster  Of meld je aan via het contactformulier

Mede mogelijk gemaakt door:

Jellema Specialiteiten
Ockingahiem 12
8801 KT Franeker
tel. 0517 – 39 56 56
www.jellemaspecialiteiten.nl
Kaas – noten – wijn – natuurvoeding – kado’s