fietsen zonder pijn met deze nieuwe training

Fietsen zonder pijn?

Core Stability en Lenigheid voor Wielrenners | NIEUWE TRAINING

 Wil je als Wielrenner deze winter aan je fitheid werken voor het nieuwe seizoen?
Ben je ook zo stijf in je rug als je van je fiets stapt?
 Wil je beter kunnen fietsen zonder pijn?

Aanmelden :
mark@zandstraenvandermeer.nl
0517-384508
Start 29 oktober om 18.30
3 maanden €90,-
Trainers: René Zandstra ( fysio) en Mark Hartman ( trainer)

Zandstra en Van der Meer Sport komt met een nieuw trainingsconcept, speciaal voor wielrenners en sportieve fietsers. Waar veel wielrenners de winter doorbrengen op de Spinning bike of gewoonweg in het krachthonk om zoveel mogelijk kilo’s weg te duwen, pakt Zandstra & Van der Meer dat anders aan. De training is gericht op de combinatie van Rompstabiliteit (Core Stability) en Lenigheid.

Wielrennen is in de basis een sport waarbij je vrij eenzijdig beweegt. Het is een zogenaamde cyclische sport, dat wil zeggen dat er een vast terugkerend herhalend patroon in zit met een gelijkmatig ritme. Wanneer een sporter langdurig eenzijdig traint zullen er in het lichaam geleidelijk aan diverse aanpassingen ontstaan. Veelal zijn deze aanpassing in eerste instantie goed, echter, eenmaal ‘verkeerd’ begonnen levert vaak op termijn onwenselijke aanpassingen op. In de praktijk zien we vaak lichamelijke klachten die hieruit voortvloeien. Vaak gaat het om onvoldoende lenigheid (=beweeglijkheid) en een verminderde stabiliteit.

Lenigheid (beweeglijkheid

Lenigheid is de mate van flexibiliteit of mobiliteit van het lichaam. Dit zijn niet alleen de spieren maar is het geheel van gewrichten, kapsels, banden, pezen en spieren. Om lenigheid te verbeteren dient men dus aan al deze componenten te werken. Wielrenners zijn erg gericht op het stretchen van de benen. Bovenbenen, hamstrings en kuiten. Bij het stretchen van de spieren worden vaak de argumenten gebruikt dat het ‘ de spieren weer langer maakt’, ‘de doorbloeding verbeterd’ en ‘voorkomt blessures’. Uit de wetenschap is inmiddels wel gebleken dat geen van deze effecten optreedt bij stretching. Het enige effect wat is aangetoond is dat stretching de spanning uit de spier haalt, wat een ander gevoel geeft.
Lenigheid is dus veel meer dan alleen maar spieren stretchen.

Wil je leniger worden dan zul je aandacht moeten geven aan het hele lichaam. Flexibiliteit van de rug, nek, schouders en bekken staan hier centraal. Uitgegaan van het feit dat we grotendeels uit water bestaan mag je er vanuit gaan dat ook alles vervormbaar is! Bij het verbeteren van de beweeglijkheid is gebleken dat vormen van Yin Yoga zeer effectief zijn.
Een grotere flexibiliteit zal bijdragen een efficiëntere zithouding met een gunstigere krachtsoverbrenging naar de pedalen.

Core Stability (rompstabiliteit)

Naast lenigheid is het essentieel om een goede rompstabiliteit te hebben. Wat heb je immers aan lenigheid als je niet stabiel bent?
Bij onvoldoende rompstabiliteit zal het lichaam gaan compenseren ergens anders in de keten. Op zich niet erg, echter wanneer het compenseren overgaat in overcompenseren dan komen er vaak problemen om de hoek. Dit zijn vaak klachten van de knieën, hamstrings- en liesklachten maar ook zeker rug- en nekklachten.
Door het trainen van je core kun je werken aan het optimaliseren van je lichaamshouding op de fiets. Als de voorwaarde qua lenigheid aanwezig is dan zorgt de rompstabiliteit voor de handhaving van deze houding. Als de stabiliteit geborgd is dan ben je in staat om ‘rustiger’ op de fiets te blijven zitten waardoor je geen onnodige energie verliest. Daarnaast blijft de krachtsoverbrenging optimaal en werkt dit juist wèl blessure preventief.

Core stability is het meest effectief wanneer je dit combineert met coördinatie en balansoefeningen. Coördinatie en balanstraining heeft een bewezen positief effect op het zenuwstelsel.

De training

De training duurt 1 uur en zal worden aangeboden in een combinatievorm van beiden gedurende een looptijd van 3 maanden. Na die 3 maanden kan er uiteraard altijd gekozen worden om het voort te zetten in dezelfde vorm totdat de buitentraining weer gaan beginnen. Veel variatie zal er toe leiden dat er een veelzijdige prikkel wordt gegeven aan het hele lichaam.
De trainingen gaan beginnen in oktober op dinsdagavond 18:30 uur.
De investering  voor 3 maanden training bedraagt 90 euro

Tegen een kleine meerprijs is het pakket uit te breiden met sportmassage en/of magnesium behandelingen of supplementen.
aanmelden : mark@zandstraenvandermeer.nl of 0517-384508 voor extra informatie